Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Markaz al-Mar’ah fi al-Hayat al-Islamiyyah: “Sesuatu yang amat mendukacitakan apabila sebahagian daripada penyeru-penyeru kepada sistem Barat yang ada di tanahair Arab dan umat Islam mengambil kesempatan apa yang berlaku pada sesetengah muslimin yang menyeleweng. Lalu mereka ini bangkit menyuarakan agar ditutup pintu poligami sama sekali. Mereka ini pagi dan petangnya hanya membicarakan mengenai keburukan poligami. Padahal dalam masa yang sama mereka mendiamkan diri seperti diamnya orang di dalam kubur mengenai keburukan zina, yang dengan dukacitanya diharuskan oleh sistem perundangan manusia yang menghukum negara-negara umat Islam hari ini."
(m.s 31 cetakan Maktabah Wahbah, Mesir).
Sungguh tiada hukum, malah ajaran dan suruhan hatta
larangan daripada Allah SWT yang membawa keburukan. Menjadi kewajipan bagi
setiap muslim beriktikad bahawa hukum-hakam syarak yang diturunkan Allah S.W.T
bukan untuk kepentingan zatNya yang agung, kerana Dia Maha Suci daripada
bergantung kepada makhluk. Segala apa yang diturunkanNya adalah li maslahah
al-`Ibad iaitu untuk kemaslahatan atau kepentingan hamba-hambaNya.
Hakikatnya, hukum pelaksanaan poligami mempunyai
seribu satu hikmah, sungguhpun kedudukannya merupakan keharusan yang dibolehkan
(jaiz) namun dari hukum harus ini akan bertukar menjadi hukum lain misalnya
wajib, sunat, makruh dan haram. Ia adalah hukum yang mendatang, bukan hukum
asal. Contohnya, jika seseorang itu sememangnya sudah tahu (dan pada realitinya
begitu) tidak berkemampuan untuk berlaku adil terhadap isteri-isterinya nanti,
maka ketika itu haram hukumnya berpoligami. Contoh lain, jika seseorang itu
mampunyai nafsu seks yang kuat, sehingga jika dia tidak berpoligami kemungkinan
untuk terjebak ke lembah perzinaan adalah besar. Maka ketika itu dia wajib
berpoligami (setelah memenuhi syarat-syaratnya).
Ketahuilah hikmah berpoligami itu antaranya, saya
sebagai hamba yang dhaif dapati :
1.
Wanita itu
mempunyai tiga halangan iaitu haid, nifas dan keadaan yang belum betul-betul
sihat selepas melahirkan. Jadi, dalam keadaan begini, Islam mengharuskan
berpoligami sampai empat orang isteri dengan tujuan kalau tiap-tiap isteri ada
yang haid, ada yang nifas dan ada pula yang masih sakit sehabis nifas, maka
masih ada satu lagi yang bebas. Dengan demikian dapatlah menyelamatkan suami
daripada terjerumus ke jurang perzinaan pada saat-saat isteri berhalangan.
2.
Untuk
mendapatkan keturunan kerana isteri mandul tidak dapat melahirkan anak. Atau
kerana isteri sudah terlalu tua dan sudah putus haidnya. Dalam pemilihan bakal
isteri, Islam menyukai wanita yang dapat melahirkan keturunan daripada yang
mandul, walaupun sifat-sifat jasmaniahnya lebih menarik. Ini dijelaskan oleh
Rasulullah SAW dengan sabdanya yang bermaksud, "Perempuan hitam yang
mempunyai benih lebih baik dari wanita-wanita cantik yang mandul."
3.
Kaum lelaki itu
mempunyai daya kemampuan seks yang berbeza-beza. Andaikan suami mempunyai daya
seks yang luar biasa, sedangkan isteri tidak dapat mengimbanginya atau sakit
dan masa haidnya terlalu lama, maka poligami adalah langkah terbaik untuk
memelihara serta menyelamatkan suami dari jatuh ke lembah perzinaan.
4.
Dengan poligami
diharapkan agar dapat terhindar dari terjadinya perceraian kerana isteri
mandul, sakit atau sudah terlalu tua.
5.
Akibat
peperangan yang biasanya melibatkan kaum lelaki, maka jumlah wanita akan lebih
banyak baik mereka itu masih gadis mahupun janda.Dengan adanya poligami
diharapkan janda-janda akibat peperangan itu dapat diselamatkan serta diberi
perlindungan yang sempurna. Begitu juga untuk menghindari banyaknya jumlah
gadis-gadis tua yang tidak dapat merasakan hidup berumahtangga dan berkeluarga.
6.
Untuk memberi
perlindungan dan penghormatan kepada kaum wanita dari keganasan serta kebuasan
nafsu kaum lelaki yang tidak dapat menahannya. Andaikan poligami tidak
diperbolehkan, kaum lelaki akan menggunakan wanita sebagai alat untuk
kesenangannya semata-mata tanpa dibebani satu tanggungjawab. Akibatnya kaum
wanita akan menjadi simpanan atau pelacur yang tidak dilayan sebagai isteri
serta tidak pula mendapatkan hak perlindungan untuk dirinya.
7.
Untuk
menghindari kelahiran anak-anak yang tidak sah agar keturunan masyarakat
terpelihara dan tidak disia-siakan kehidupannya. Dengan demikian dapat pula
menjamin sifat kemuliaan umat Islam. Anak luar nikah mempunyai hukum yang
berbeza dari anak yang dari pernikahan yang sah. Jika gejala ini dibiarkan
berleluasa dan tidak ditangani dengan hati-hati ia akan bakal menghancurkan
umat Islam dan merosakkan fungsi pernikahan itu sendiri.
8. Banyaknya
kaum telaki yang berhijrah pergi merantau untuk mencari rezeki. Di perantauan,
mereka mungkin kesepian baik ketika sihat mahu pun sakit. Maka dalam saat-saat
begini lebih baik berpoligami daripada si suami mengadakan hubungan secara
tidak sah dengan wanita lain.
Sumber : Fathoni Akbar
Namun, apakah syarat-syarat dan hukum berpoligami.
Adakah cukup material sudah memadai?...
BERSAMBUNG...