Selasa, 26 April 2011

MASAM MANIS


Peperangan Terakhir Sem 20010/11


Alhamdulilah, paper terakhir sem ini akhirnya berlalu tengah hari tadi. Mujahadah jugak bagi menghadapi paper terakhir ini, mau ndak hairannya paper last sem ini dihadapi dengan persediaan yang cukup lumayan. Sempat lagi menghadapi meeting time waktu "countdown" wah! itulah indahnya tarbiyah dan jalan yang dipilih, bukan seperti lumrah kehidupan mahasiswa biasa. Kebiasaannya sahabat-sahabat yang lain mungkin tengah pulun habis-habisan untuk paper last tapi lain jadinya aku pulun dalam meeting ba.

Alhamdulilah, hanya ungkapan syukur yang terlintas walaupun dalam keadaan kepala yang tak berapa stabil dan suhu badan yang meningkat, simptom-simptom demam menjangkiti badan, perjalanan ke perperangan terakhir tetap dihadapi dengan hati berbunga-bunga maklumlah paper last.

Namun, hati sedih jugak sebab sebelum pergi menjawab exam dapat panggilan dari kepulauan Borneo syahdu jadinya bila mengetahui ayah sakit, mak cakap terkena racun kelapa sawit time berkebun. Badan gatal dan demam. Kalau ikut rasa hati ingin sahaja bawa diri ni terbang ke borneo dan jumpa family. Namun, hanya doa yang kesampaian jasad tidak termampu.

Inilah jua harga pengorbanan yang perlu dilangsaikan sang anak perantau dalam manis ada masam dalam onak kehidupan ada salji, badai, musim luruh, muslim bunga. Indahnya tarbiyah Allah hanya mereka yang tahu bersyukur dapat merasai nikmat kehidupan ini. Walau apapun Moga result meletop!! InsyaAllah!! (^_^)

"... Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu,padahal itu baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Surah Al-Baqarah ayat 216

2 ulasan:

  1. salam. bah. semoga cepat sembuh. jawab laju2. balek truuuuusssss

    BalasPadam
  2. walaikumsalam.... mau mmg balik geng, masalah nya ada short sem.. mau d curik2 jgk waktu nanti balik malam raya sekejap pun xpala.... huhu.. insyaAllah..

    BalasPadam