Khamis, 10 November 2011

Puisi Cinta karya Aminah Qutb


Sekiranya kita cinta kepada manusia

Tak semestinya manusia cinta kepada kita

Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah

Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.

Sekiranya kita cinta kepada manusia

Kita akan cemburu kepada orang yang mencintai orang yang kita cintai

Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah

Kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan

Cintanya kepada Allah juga.


Ya Allah, andainya dia ialah jodoh yang ditetapkan olehMu kepadaku

Maka campakkanlah dalam hatiku cinta kepadanya adalah keranaMu

Dan campakkanlah dalam hatinya cinta kepadaku keranaMu.

Namun andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan olehMu kepadaku

Berikanlahku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian

Yang Kau berikan kepadaku.


Ya Allah, jika aku jatuh cinta

Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu

Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu


Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta

Jagalah cintaku padanya

Agar tidak melebihi cintaku padaMu.


Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,

Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling padaMu


Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu

Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu


Ya Allah, jika aku rindu

Jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindui syurgaMu


Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasihMu

Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya

Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

Jika aku jatuh hati pada kekasihmu

Janganlah biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang

Menyeru manusia kepadaMu.


Ya Allah, jika kau halalkan aku merindui kekasihmu

Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku

Pada cinta hakiki dan rindu abadi

Hanya kepada mati hanya sekali

Jadikannya pada jalan Allah.

2 ulasan:

  1. fatma sudah berbicara soal cinta~ tp knp sy plak yg sedih...

    BalasPadam
  2. cinta yang hakiki dari seorang srikandi. maaf xbanyak cakap harini selesai dari jemput awak coz saya xberapa sihat nak demam tadi. :)

    BalasPadam