Rabu, 4 Januari 2012

LEMBARAN 2012

Bismillahirahmanirahim..


Membuka lembaran baru 2012 dengan lafaz indah kalimah Allah yang agung. Kisah hidup ku pada tahun ini sangat menarik dan penuh dengan perkara diluar jangkaan.

Muka surat hidup ku tahun ini dimulakan dengan pembukaan tirai 2012 di Dataran Merdeka kuala lumpur bersama-sama sahabat yang lain mengorbankan hari-hari genting menuju peperiksaan semester akhir di UKM yang akan bemula pada 3 januari 2012. Berkumpul dan menghabiskan masa semalaman di Dataran Merdeka bukan bermakna meraikan hari baru dengan kebingitan konsert dan muzik melalaikan tapi datang atas dasar kesedaran untuk berdakwah dan melihat realiti umat yang semakin jauh dari landasan ajaranNya. Alhamdulilah mampu mencipta satu kumpulan yang "kecil" dalam ribuan pengunjung yang sedang asyik dalam muzik yang memekak. Alunan "asmaul husna", takbir, selawat dan doa mohon keampunan bersaing dengan bunyi bising nyanyian sebagai tanda protes lembut atas apa yang berlaku apabila meraikan tradisi "countdown" di Malaysia.

Esoknya 1.1.2012 meneruskan langkah kaki ke UPSI pedih hati mendengar perkhabaran sahabat yang dibelasah oleh pihak polis berikutan perhimpunan aman yang dianjurkan di hadapan UPSI rentetan kes Adam Adli dan tuntutan kebebebasan akademik yang diangap enteng oleh pihak kerajaan. Bukan hendak membangkang tapi menuntut kebenaran dan hak yang tak dimiliki. Berhimpun depan balai polis dan menginfakkan seharian masa di tahun baru untuk menyokong sahabat ini merupakan kerja yang "tidak masuk akal" bagi mereka yang tidak memahami. Namun, langkah kaki teguh dan yakin kerana ada tawakal kepadaNya.

Menghadapi hari-hari menuju peperiksaan akhir di tahun akhir pengajian dengan malam hari dipenuhi dengan tuntutan-tuntutan tugas sebagai pendokong gerakan menjadikan hari ku tidak seperti yang lain. Hanya Allah tempat paling kukuh untuk menjadikan diri terus thabat dan istiqomah. Peperiksaan di dewan kuliah juga tuntutan perjuangan ku namun bila aku ditempatkan dalam kewajipan ini aku kena menjadi lebih kuat dan doa sahaja yang mampu menolongku dan senjata terampuh. Firman Allah swt dalam Surah Muhammad (7) :

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan pendirian kamu.

Langkah ku terus ku atur menuju hari-hari ku cuma hajat ku biarlah aku meninggal dalam keadaan bermaruah dengan menunaikan tuntutan yang Allah syariatkan dalam keadaan menjadi mujahidah yang Allah redha. Restu dan doa ibu dan ayah mengiringiku yang menjadi penguat dikala lemah. Moga lembaran 2012 membuka sejarah baru untuk menambahkan amalku dan mematangkan diriku.

"Dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

1 ulasan:

  1. susunan ayat yang cantik...ada peningkatan:) teruskan menulis..hihi

    BalasPadam