Ahad, 23 Januari 2011

Aku ANAK dan Aku PELAJAR..

Kadang-kadang dilema sebagai anak dan pelajar akan terjadi. Tercetus diminda ku untuk menulis coretan berkaitan tajuk ini. Sebenarnya tanggungjawab sebagai pelajar dan anak akan menjadi selari, kerana si anak ingin belajar bersungguh-sungguh dan seterusnya memberi kesenangan kepada keluarga dan membalas jasa mereka. Namun kadang-kadang si anak ingin meneruskan pengajian yang lebih tinggi tapi pada masa yang sama keadaan mendesak menjadikan dia perlu berhenti dari persekolahan bekerja dan membantu ahli keluarga.

Bila tersepit dalam kedua keadaan ini apakah yang perlu dilakukan.?? Tersepit antara dua tanggungjawab. teringat kisah seorang sahabat yang mengorbankan segala keinginan hati dan hanya mengikut kehendak keluarga. Pilihan kerjaya, tempat kerjaya, malahan jodoh semua diserahkan kepada keluarga. Kehidupan menjadikan dia perlu berkorban apatah lagi bila si ayah telah meninggal, tinggal si ibu dan adik- adik yang ramai kini dibawah tangungjawabnya.

Kadang-kadang remaja itu memberontak inginkan kebebasan ingin memilih, namun bila keluarga diletak dihadapan insyaAllah semua akan dipermudahkan. Alhamdulilah rezeki sahabat ini sangat murah, tawaran kerjaya datang mencurah kepadanya. Walau ada yang menawarkan gaji yang lumayan dia tetap menolak dia hanya akan terima bila tempat kerjaya itu dekat dengan rumah dan keluarganya. SubhanAllah kepentingan keluarga diletak d hadapan.

Teringat kisah Uwais AlQarni seorang sahabat nabi SAW yang disebut-sebut namanya dilangit dan bumi. Penghuni syurga insyaAllah atas pengorbanan nay terhadap ibunya. Bagaimana dia membiasakan diri mengangkat unta ke bukit hingga akhirnya badan nya berotot dan mampu mengendong ibunya yang kurang upaya tawaf di kaabah. SubhanaAllah

Ibu dan Ayah kamulah anugerah terbaikKu
Allah, Rasul, diatasku namun Kamulah setelahnya
Cukuplah aku berkorban kerana Kamu
Kerana kejayaan ku kelak untuk Kamu
Agar di akhirat sana ku Mengharapkan diriku
Menjadi hamba yang berbakti pada keluargaNya...

uhibukumfillah abadan abada.. umi abi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan