Selasa, 17 Mei 2011

MANISNYA HUJAN ITU...


Alhamdulilah....

Hati bertahmid melafazkan kesyukuran atas pengalaman berharga hari ini. Alhamdulilah hari ini sebenarnya hari cuti umum sempena "Wesak Day" dan kalau dah cuti umum tu maksudnya semua orang akan cuti la kan... Namun, hidup seorang hamba Allah tidak pernah mengenal cuti dari perjuangan dan pengabdian diri pada Allah... Demi kerana persahabatan dan kewajipan dengan jasad yang satu dan roh yang tunggal kena melakukan banyak kerja dalam satu masa. Mustahil?? sehari ataupun sejam kena melaksanakan lebih daripada satu perkara..

Tidak, tidak akan mustahil kalau minda mengatakan "Ya! Aku boleh!".. Rutin ku hari ini dipenuhi dengan perkara yang bermanfaat dan indah. Seawal dhuha telah menghadiri meting untuk kerja sambilan. Agak-agak meting habis sebelum pukul 11 am kerana dah berjanji dengan kawan untuk ke HUKM melawat ayah yang baru selesai "operation", namun meting meleret
akhirnya lambat hampir 30 minit kemudian bergegas dari UKM ke HUKM melalui ktm dan lrt...

Sampai hospital rasa tidak mahu pulang kesukaan melihat suasana hospital dan keramahan pesakit 1 malaysiala katakan kerana ada yang melayu,cina dan india. Semua peramah walaupun hakikatnya tengah menderita sakit. Tidak seperti orang biasa saya sangat suka bau ubat-ubatan teruja seperti ingin meneruskan pengajian disini. InsyaAllah. Biarlah ini bukan lawatan pertama dan terakhir ke HUKM.

Alhamdulilah selesai menziarah, keputusan "on the spot" meneruskan pengembaraan ke Shah Alam bagi mengikuti program Konvensyen Mahasiswa Semalaysia. Sebenarnya tidak disangka keputusan "last minute" ni menghasilkan input yang sangat besar dan gempak. Antara pengisian yang "sempat" (kena bergegas ada di UKM kerana ada meeting) dalam masa 3 jam di konvensyen adalah "The Power Of Mind" oleh Prof Dr Muhaya.. Hakikatnya kena optimis, yakin pada diri, dengan aplikasi "Thought, Feel, Action, Result" dan hasilnya pasti meletop.. InsyaAllah dengan hanya memandang pandangan Allah mengatasi segalanya.



Akhirnya, "rushing" kembali ke UKM dan merendah hujan dengan menaiki motor ulang- alik KTM,UKM, dalam UKM kerana sahabat. Sakitnya muka kena hujan namun terasa manis kerana hakikatnya aku merasakan pengalaman ini. Ada nilainya disisi Allah InsyaAllah....

Alhamdulilah, syukur kerana takdir ku begini ya Allah. Manisny ukhuwah,persahabatan,pengalaman, dan cabaran itu dan paling penting penat lelah itu.

Allah SWT berfirman "Maka bertasbihlah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Mahabesar" (Surah Al-Waqiah : 96)

SubhanAllah, Alhamdulilah, Allahuakhbar!! (^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan